Danas ćemo malo pričati o odnosu manipulacije i komunikacije. Šta je to manipulacija i koji vidovi nje postoje, verovatno većina vas zna. Isto tako znate i šta je komunikacija. Pitanje je da li u čemu je tačno razlika? Da li možete da prepoznate manipulaciju? 

Postoje razni vidovi manipulacije, ali ćemo se mi ograničiti na verbalnu, iako nju nije lako odvojiti od emocionalne. 

Kako je prepoznati i kako razaznati da nije u pitanju samo komunikacija? Lako!

Kada god započinjemo komunikaciju sa nekim, mi je započinjemo sa nekim ciljem. Taj cilj može biti različit, ali se uglavnom svodi na prikupljanje informacija. Pa čak i kada nekoga pitate kako je, pitate ga jer vas zanima ili vam je potrebna informacija o tome kako se taj neko oseća. Dobro, znam. Postoje i one situacije kada iz kurtoazije postavite takvo pitanje, ali sada se ovde bavimo iskrenom komunikacijom. 

Cilj vašeg pokretanja komunikacije definiše da li je ona ok ili je manipulativna. Postoje tri vrste ciljeva u ovim odnosima. To su tzv. win-lose; lose-win i win-win. Da prevedem, prvi je dobiti – izgubiti, drugi znači izgubiti – dobiti i treći dobiti – dobiti. Nije baš najsrećnije prevedeno, ali je suština rečena. Ukoliko stupate u komunikaciju sa nekim a cilj vam je da vi tom komunikacijom nešto dobijete dok će druga strana istom izgubiti, vi manipulišete. Ukoliko stupate u komunikaciju sa ciljem da vi nešto izgubite a druga strana dobije, pa ..... mislim da je ovo samo teoretska varijanta ishoda i praktično retko primenjena. Nadam se da to ne radite. Kada stupate u komunikaciju sa ciljem da i vi i osoba sa kojom komunicirate budete na dobitku, to je zdrava komunikacija. Možemo polemisati o tome šta znači kada ulazite u komunikaciju sa ciljem da vi nešto dobijete a da pri tom osoba sa kojom komunicirate ništa ne izgubi, ali ovaj put nećemo.  

Znači kada god vi započinjete komunikaciju sa nekim a cilj vam je win-lose, vi manipulišete. Isto tako, kada god neko započinje komunikaciju sa vama, a ima takav cilj, ta osoba manipuliše vama. 

Drugi siguran znak da neko manipuliše vama jeste osećaj koji takva komunikacija budi u vama. Taj osećaj nikada ne može biti dobar. Pitanje je samo da li ste ga svesni ili ne. Od toga zavisi i koliko dugo ćete dozvoliti nekome da manipuliše vama. Baš tako. Od vas zavisi. Manipulacija se lako prepoznaje, a još lakše suzbija. Vrlo jednostavnim tehnikama komunikacije. Dovoljno je samo osvestiti je i pravim pitanjem je suzbiti, odnsono sagovorniku staviti do znanja da nije uspela. Manipulacija nad vama može biti uspešno primenjena samo i isključivo onda kada vi to dozvolite. 

Treba uvek imati na umu da svaki vid komunikacije podrazumeva upotrebu reči. A njena vešta upotreba može predstavljati sredstvo komunikacije, manipulacije ili suzbijanja manipulacije. To je veština, a svaka veština se uči.

Evo jednog primera. Skoro sam bila na prezentaciji jednog novog kozmetičkog proizvoda. Iako te prezentacije uglavnom već godinama izbegavam, jer lično mislim da su koncipirane kao manipulativno sredstvo, ovaj put sam otišla da bih prijateljici obezbedila obećani popust. Došli smo na ugovoreno mesto, prezentacija je krenula. Sve je to zvučalo simpatično na samom početku, međutim upotreba tih "čarobnih" reči u službi prodaje kod mene lično je imala kontra-efekat. I to samo iz razloga jer sam prepoznala manipulativnu komunikaciju. Dodatni deo prezentacije je tekao tako što su mi predstavljali proizvod koji je bio namenjen za kožu suprotnog tipa od moje. Njima je bio isključivo cilj prodati ga, nikako zadovoljiti moju potrebu. Da ne bih sebi i prijateljici "uporopastila" veče, odlučila sam da se igram sa njima istim alatima koje su oni koristili. Komunikacijom. Naš razgovor je tekao otprilike ovako:
"Znate ovaj proizvod je izvrstan za suvu i osetljivu kožu. Vama bi učinio čudo!"
"Moja koža je masna."
"Da, da. Ali sam sigurna da je i osetljiva. Znate, čuvena studija koja je izvedena pre godinu dana pokazala je da preparati za suvu i osetljivu kožu najveći efekat daju primenom na masnoj koži." !?!?!?!?!
"A-ha. Zanimljivo. O kojoj studiji tačno govorite? Gde je ta studija sprovedena? Na kojim uzorcima? Koji doktor je potpisao rezultat studije? U kom stručnom časopisu je objavljena?"
"Pa, pa, znate ja detalje ne znam ali znam da je bila studija."
"Nikakav problem. Sigurna sam da vam neće biti teško da sada odete do svog menadžera i doznate informacije koje sam vam tražila."
"Nema potrebe zaista za tim. Uostalom, imamo potvrdu renomiranih kozmetičkih salona da je proizvod vrhunski i da daje vrhunske rezultate."
"A-ha. Koji tačno saloni? Želim tačno naziv barem jednog kozmetičkog salona koji ću kontaktirati i tim putem dobiti potvrdu za vašu tvrdnju. Ja sam potpuno sigurna da je sve to što vi meni govorite istina, meni je samo potrebna potvrda toga i u meni ćete u tom slučaju sigurno imati značajnog i vernog kupca."
"Pa, pa, nemam u ovom trenutku tačan naziv tih salona, ali evo ja koristim tu kremu a vidite kakav efekat ne meni ostavlja!"
"A-ha. Pa teško mogu videti efekat, s obzirom na to da imate suvu i verovatno osetljivu kožu kao i zbog činjenice da imate dvadeset i neku godinu i šest slojeva pudera na licu......"
Da ne dužim dalje. Bilo mi je jako zabavno a isto tako verujem da će devojka koja se prilično trudila oko mene, dugo pamtiti naš susret.
Ovde je bio na delu pokušaj čiste manipulacije. Win-lose efekat. Ona prodajom dobija bonus, a ja kupovinom samo gubim. Čime je manipulisala (pokšala)? Rečima. A čime sam je ja sprečila? Rečima. Ali onim pravim.

Kažu da su škorpije prilično senzibilne i da dosta dobro "čitaju" druge ljude. Iako se u osnovi slažem sa tim (ha ha ha ha), meni je zaista NLP edukacija pružila veštinu koju veoma uspešno koristim u svakoj komunikaciji. Sada već na nesvesnom nivou. Ja svoju veštinu komunikacije koristim isključivo sa win-win ciljem. Ako se edukujete iz oblasti komunikacije, vi dobijate izvrsne veštine, a sa kojim ciljem ćete te veštine koristiti, zavisi samo od vas. 

Na primeru devojke sa prezentacije možete videti rezultate učinka manipulacije. Oni su uvek ništavni ili kratkotrajni. Da je devojka išla na ozbiljnu obuku iz oblasti komunikacije, naš dijalog verovatno ne bi zvučao onako naivno. Svakako je imala neku obuku ali više u smislu naučenog teksta. Problem u njenoj komunikaciji nije bio nedostatak veštine, već pogrešan cilj. Da je njen cilj bio win-win, u meni bi možda dobila novog vernog kupca, a sigurno bih svoje pozitivne utiske prenela dalje. Ovako, ostala je bez bonusa, a priča o tom preparatu i pokušaju prevare je daleko stigla. Znate onu izreku, dobar glas se daleko čuje, a loš još dalje. 

Možemo izvesti zaključak da svako od nas treba da nauči da spreči manipulaciju nad sobom. Isto tako treba uvek imati u vidu da primenom manipulacije možete samo izgubiti. Ako ne istog trenutka, u jednom sigurno.

Eto malo uvoda u temu. A sada vi. da li ste nekada doživeli manipulaciju? Da li ste je jednostavno osvestili? Da li ste je i kako suzbili?

Napišite svoja iskustva. Efekat deljenja iskustava je neverovatan. Možda baš vi svojim primerom pomognete nekome da je prepozna pa i suzbije. Možda pomognete nekome da je osvesti.

Svoju priču možete podeliti u komentarima na FB ili u poruci. Gde vam više odgovara.